Blogs en tips

Het belang van een sterk wachtwoord

Bij het kiezen van een wachtwoord gebruiken de meeste mensen nog steeds hun voornaam in combinatie met hun geboortejaar. Veel mensen gebruiken dit wachtwoord jaar in, jaar uit voor verschillende accounts die zij gebruiken. Lekker makkelijk, dat wel. Maar weet dat het uiteraard belangrijk is om een sterk en moeilijk te raden wachtwoord te gebruiken! Alleen met een sterk gekozen wachtwoord dat regelmatig wordt gewijzigd zijn je online gegevens goed beschermd. In dit artikel gaan we in op de risico s die je online loopt , want hackers liggen op de loer. Hoe kraken hackers wachtwoorden Hackers zijn internetcriminelen die erop uit zijn jouw persoonlijke gegevens in handen te krijgen. Dit doen zij op vele slinkse manieren. De meest bekende is het kraken van wachtwoorden. Als jou dit overkomt, kan een wildvreemde toegang krijgen tot de persoonlijke gegevens met alle gevolgen van dien. Let er dus op dat je een...

7 Gouden belasting tips voor ondernemers & ZZP-ers

Wil jij fors op belasting (BTW en IB) besparen, dan hebben wij hier vast een aantal waardevolle belastingtips!

De 10 keiharde beloftes van administratiekantoor Admiprofs!

Admiprofs heeft een klant loyaliteitspercentage van 100% en graag vertellen we hoe wij ervoor zorgen dat onze klanten bij ons blijven!

Nieuwe generatie boekhouders

Wat doet een boekhouder nu eigenlijk? Iets met administratie, veel cijfertjes en enorme stapels papieren op het bureau. Het beroep van boekhouders heeft niet het meest flitsende imago. Is dat eigenlijk wel terecht? De wereld is aan het veranderen. En in dit tijdperk van digitalisering en alsmaar snellere ontwikkelingen is ook de boekhouder aan het veranderen. Wat is een boekhouder? Allereerst de term boekhouder. Veel mensen gebruiken de term accountant wanneer daar een boekhouder mee wordt bedoeld. Een accountant is echter een beschermd beroep, terwijl in principe iedereen zich boekhouder mag noemen. Het is geen beschermd beroep en daarom zijn er boekhouders in alle soorten en maten. Er zijn cursussen die je kunt doen, maar ook complete WO studies. Het verschil zit hem in het uitvoerende werk en het adviserende gedeelte. Iemand met een praktijkdiploma kan cijfers op de juiste manier interpreteren en zo, vaak met behulp van een boekhoudprogramma,...

Bewaarplicht Administratie

Bewaarplicht administratie Als ondernemer heb je te maken met de bewaarplicht van de administratie. Dit houd in dat je de administratie van de afgelopen jaren altijd nog kunt overleggen aan overheidsinstanties. De bewaarplicht van de boekhouding is een fiscale bewaarplicht. Het staat dan ook bij de wet vast hoe lang je de administratie moet bewaren. Papieren administratie bewaren Als je geen volledige digitale administratie hebt, dan ben je wettelijk verplicht de papieren administratie te bewaren. De bewaartermijnen zijn verschillend per soort administratie. Zo moeten de basisgegevens zeven jaar bewaard blijven voor de belastingdienst. Onder de basisgegevens vallen de inkoop- en verkoopadministratie, de loonadministratie, het grootboek, de voorraadadministratie en de debiteuren- en crediteurenadministratie. Er zijn echter wel enkele uitzonderingen. Zo moeten de gegevens van onroerende zaken negen jaar worden bewaard in verband met de vastgestelde herzieningstermijn van de voorbelastingaftrek voor onroerend goed. Het is mogelijk om met de belastingdienst afspraken te...

Waarom slimme ondernemers hun boekhouding online doen

Steeds meer grote en kleine ondernemers gaan online boekhouden. Voor veel ondernemers is boekhouden vaak geen favoriete bezigheid. Omdat een succesvolle onderneming echter niet zonder een juiste en accurate boekhouding kan en dit heel goed online kan geven wij je daarom een aantal handige tips hoe ook jij zo eenvoudig mogelijk je administratie kunt digitaliseren. Direct inscannen De boekhouding van je bedrijf kan dankzij online boekhouden volledig digitaal. Diverse aanbieders van online boekhoudsoftware maken het mogelijk om bonnen en facturen direct in te lezen. Als ondernemer hoef je daardoor niet langer alle gegevens handmatig in te voeren; het maken en versturen van een foto van inkoopfacturen en -bonnen en de software doet de rest. Door bijvoorbeeld met je smartphone of tablet bonnen en facturen in te scannen, worden deze vervolgens via de mobiele app automatisch ingediend en op één centrale plek veilig in de cloud opgeslagen. Denk er bij het...

VAR verdwijnt, nieuwe oplossing

Op 1 mei 2016 is de Verklaring Arbeidsrelatie op gehouden te bestaan. In de VAR legt de Belastingdienst de aard van de arbeidsrelatie tussen een opdrachtgever en een opdrachtnemer vast. Hiermee is het voor de opdrachtgever duidelijk of er premies en belasting moeten worden ingehouden en betaald. Er zijn verschillende soorten verklaringen: de VAR-loon (als het loon uit dienstbetrekking betreft), de VAR-row (resultaat uit overige werkzaamheden), de VAR-wuo (winst uit onderneming) en de VAR-dga (inkomsten uit werkzaamheden voor rekening en risico van uw vennootschap). Momenteel komt het voor dat zzp'ers, ongeacht hun VAR, feitelijk in dienst zijn van de opdrachtgever, het zogenoemde verkapte loondienstverband. Daar wil het kabinet een einde aan maken. Het oorspronkelijke voorstel was de BGL, Beschikking Geen Loonheffing. Hiervoor zouden opdrachtgever en opdrachtnemer samen vragen van een webmodule moeten beantwoorden. Op basis van die antwoorden zou dan bepaald worden wat de aard van de relatie tussen beide...

Blauwe envelop verdwijnt

De Belastingdienst wil een einde maken aan de bekende blauwe envelop in de brievenbus. Momenteel verzendt zij per jaar elf miljoen brieven die zouden kunnen worden vervangen door digitale post. Daarvoor is het nodig uzelf met uw DigiD aan te melden op MijnOverheid.nl. Toeslagen aanvragen, belastingaangifte doen, het gaat straks allemaal digitaal. In november 2015 werd de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst aangenomen, waarin het vervangen van papieren post door digitale berichten is geregeld. Gefaseerde invoering Het is de bedoeling dit gefaseerd in te voeren in de komende zeven jaar. Voorschotbeschikkingen voor toeslagen worden sinds 2015 niet meer op papier verstuurd. In 2016 moet ook de definitieve beschikking digitaal gaan worden verzonden; in mei wordt bekendgemaakt wanneer dit precies ingaat. Moet u aangifte inkomstenbelasting doen, dan krijgt u vanaf 2015 hierover zowel een brief als een digitaal bericht. In 2017 moet de brief komen te vervallen. Zo wil de Belastingdienst steeds...

Aangifte BTW voor ondernemers; de 15 meest voorkomende vragen

Hoe krijg ik het meeste voordeel op de aangifte BTW? Wat is de meest gemaakte vergissing bij de BTW-aangifte?

Btw-aftrek: Bijzondere facturen

Btw over zakelijke uitgaven kunt u doorgaans alleen aftrekken als u een juiste factuur ontvangt.

Verstuur uw factuur op tijd!

Een btw-factuur moet aan veel eisen voldoen. Niet alleen is belangrijk dat alle gegevens erop staan, de factuur moet ook op tijd worden verstuurd. Groot aantal eisen De belastingwet stelt een groot aantal eisen aan de btw-factuur. Dat begint met wat er op moet staan, zoals de NAW-gegevens van leverancier en afnemer, datum van uitreiking en het btw-identificatienummer (ook van de afnemer bij een btw-verlegd of intracommunautaire levering). Tijdstip van uitreiking Daarnaast is ook het tijdstip waarop de factuur wordt uitgereikt van belang. Dat is ten laatste de 15de van de maand volgend op de maand waarin de dienst is verricht of de goederen zijn geleverd. Flinke boete voor te laat factureren De belastingdienst controleert nadrukkelijk op een correcte en tijdige facturering. De boete per onjuiste factuur kan oplopen tot maximaal € 4.920.

KvK-nummer ook verplicht in e-mail

Ondernemingen moeten op alle uitgaande brieven, orders, facturen en andere schriftelijke uitingen hun inschrijfnummer bij de Kamer van Koophandel vermelden. Dit geldt ook voor de website en zakelijke e-mails, behalve als het om reclame gaat. Daarnaast moeten NV's en BV's de volledige naam en statutaire zetel aangeven op de website. De verplichting geldt ook voor stichtingen en verenigingen die een onderneming hebben, maar niet voor verenigingen van eigenaren. Een en ander is het gevolg van de invoering van de Handelsregisterwet per 1 juli 2008. Overtreding geldt als een economisch delict, waarvoor een geldboete tot maximaal € 16.750 of maximaal zes maanden gevangenisstraf kan worden opgelegd. Ondanks dat de regelgeving alweer enkele jaren geldt herinneren we u hier toch nog maar eens aan. Wil jij ook ontzorgd worden op het gebied van administratie en belastingzaken? Neem contact op of bekijk ons all-in pakket!

Toch ondernemerschap ondanks afhankelijkheid van één opdrachtgever

Enkele jaren geleden heeft de rechtbank in Breda geoordeeld dat een grote afhankelijkheid van één opdrachtgever geen beletsel voor het ondernemerschap is. Een ondernemer krijgt diverse fiscale faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek, de investeringsaftrek, de willekeurige afschrijving en de vorming van een oudedagsreserve. Als een rechter moet beoordelen of iemand ondernemer is, kijkt hij naar de duurzaamheid en de omvang van de verrichte werkzaamheden, de beschikbare tijd, de winstverwachting, het debiteuren- en ondernemersrisico, de omvang van de bruto-inkomsten, de omvang van de investeringen, het aantal opdrachtgevers en de bekendheid naar buiten. Op 9 december 2011 zag de rechtbank te Breda een grote afhankelijkheid van één opdrachtgever niet als beletsel voor het ondernemerschap. Het betrof hier een beginnend ondernemer in de ruwbouw. De aard van het werk van de betreffende ondernemer kan betekenen dat hij vooral langdurige opdrachten krijgt, aldus de rechtbank. Verder vond de rechtbank het logisch dat een beginnend ondernemer...

Al uw administratie bewaren

Wat moet u allemaal bewaren? De aandacht van de Belastingdienst gaat uit naar