Blogs en tips

Let op: Dit bericht is verouderd en het kan zijn dat er onjuiste informatie in staat. Twijfelt u? Bel ons gerust 030-7525757

Je bent ondernemer en je wil natuurlijk zo min mogelijk belasting betalen! Iedere euro minder is voelbaar in je portemonnee. Je weet dat er erg veel mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld je kosten te drukken of meer aftrekposten op te voeren… maar wat werkt nu echt?? En wat is ook echt belastingtechnisch toegestaan?

Veel ondernemers worstelen met deze vraag. Zeker die ondernemers die hun administratie, aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting zelf verzorgen. Ze lezen wat artikeltjes, kijken op de website van de Belastingdienst en proberen op die manier belasting te besparen.

Uit ervaring bij onze klanten weten wij dat het mogelijk is om wel € 1.000 tot in sommige gevallen € 10.000 of zelfs meer aan belasting te besparen volgens de regels van de Belastingdienst zelf! Er bestaan namelijk heel veel regels en richtlijnen waar je als ondernemer vaak geen weet van hebt.

Wil jij fors op belasting (BTW en IB) besparen, dan hebben wij hier vast een aantal waardevolle belastingtips!

De 7 gouden tips voor ondernemers & ZZP-ers

 

Belasting tip 1: Bespaar belasting met je auto

Wat is nu verstandiger; je privé auto zakelijk gebruiken of een auto van de zaak zetten? Het maken van de verkeerde keuze of het niet weten van de belastingvoordelen van je keuze kan je behoorlijk belastingvoordeel kosten. Wist je bijvoorbeeld dat BTW op brandstofkosten en onderhoudskosten van je privé auto die je zakelijk gebruikt deels terug te vragen zijn?

Belasting tip 2: Belastingvoordeel door meewerkende partner

Veel ondernemers worden ondersteund door hun partner. Dit kan een ondersteunde rol zijn (administratie) maar ook een actieve rol. Beide rollen kunnen zorgen voor aanzienlijk belastingvoordeel. Wist je dat het in bepaalde gevallen mogelijk is om de uren van je partner als arbeidskosten op te nemen of de extra aftrekpost meewerkaftrek te realiseren?

Belasting tip 3: Bespaar met een kantoor aan huis

Vroeger waren aftrekmogelijkheden voor het kantoor aan huis zeer ruim. Dit is veranderd, maar er zijn nog steeds veel mogelijkheden om belasting te besparen met je kantoor aan huis, ook als het geen eigen opgang en wc heeft. Zo kun je bijvoorbeeld de BTW van kantoor aan huis op zakelijke kostenposten aftrekken. Slechts 13% van thuiskantoor bezitters doen dit. En jij?

Belasting tip 4: Belasting terugkrijgen door spreiding inkomen

Dit wordt ook wel middeling genoemd; zeer interessant voor mensen die vanuit loondienst de stap maken om voor zich zelf te beginnen. Vaak daalt het inkomen dan tijdelijk. De Belastingdienst heeft hier een hele mooie regeling voor, die vaak zorgt voor een extra belastingteruggave. Jammer dat de meeste ondernemers deze regeling niet toepassen, want het kan heel veel schelen!

Belasting tip 5: Bespaar belasting met een BV

De meeste ondernemers starten met een eenmanszaak of VOF. Dat is te verklaren, maar er komt een punt dat een BV naast aansprakelijkheidsbeperking belastingvoordeel oplevert. Zo zijn de winstbelastingtarieven voor een BV veel lager en het bedrag dat je als salaris uitkeert wordt minder dan 52% belast. Er zijn in Nederland heel veel eenmanszaken of VOF’s die op dit moment gewoon meer inkomstenbelasting betalen dan simpelweg nodig is.

Belasting tip 6: Toegestane kosten opvoeren is minder belasting betalen

Hoe meer kosten, hoe lager de winst. Logisch. Maar welke kosten kun je nog meer opvoeren dan je al hebt gedaan? Of wat kun je veranderen in je bedrijf waardoor nieuwe keuzes leiden tot hogere kosten? Al eens gedacht aan kosten voor studie, arbeidsongeschiktheid, online marketing, het verbeteren van je kantoorruime? Op de juiste manier extra kosten opvoeren is direct besparen op je inkomstenbelasting.

Belasting tip 7: Belasting besparen door te investeren

Veel investeringen voldoen aan de eisen voor investeringsaftrek. Dit betekent dat je 28% van het investeringbedrag direct kan indienen als extra aftrek. Er zijn heel veel regels die aangeven wat wel mag en niet mag, maar zeker de moeite waard. Wist je bijvoorbeeld dat investeringsaftrek mogelijk is op een Ipad, laptop, Iphone, dure aktetas of kantoormeubilair en websites? Gebruik maken van deze regeling levert direct geld op.

Dit zijn ‘slechts’ 7 belastingtips waar je als ondernemer veel belasting mee kunt besparen. Dit artikel is bedoelt om je bewust te maken van de vele mogelijkheden op dit gebied. En zoals voor bijna alles geldt: een goede administratie voeren en belasting besparen (IB en OB) is een specialisme.

Over de auteur
Paul Weideman is directeur van dit administratiekantoor in Utrecht en omgeving. Zij nemen de volledige administratie en alle belastingaangiftes uit handen voor hun klanten. Hierdoor kun je je focussen op je core business en heb je geen omkijken meer naar je administratie en belastingzaken. Lees hier hun 10 keiharde beloften.

Wil jij ook je administratie uitbesteden en belasting besparen?
Of heb je een vraag over belastingen of administratie?

Vul dan je hieronder je gegevens op en wij nemen snel vrijblijvend contact met je op!