Blogs en tips

Let op: Dit bericht is verouderd en het kan zijn dat er onjuiste informatie in staat. Twijfelt u? Bel ons gerust 030-7525757

Wat moet u allemaal bewaren? De aandacht van de Belastingdienst gaat uit naar:

  • geldadministratie: kas-, bank- en giroboeken, maar ook kassastroken en kassabonnen;
  • debiteuren- en crediteurenadministratie (inclusief adressen en relatiegegevens);
  • inkoop- en verkoopfacturen;
  • contracten en overeenkomsten;
  • voorraad-, inkoop- en verkoopadministratie (artikelgegevens, omschrijvingen, prijzen);
  • alle onderdelen van de financiele administratie (journaal, grootboeken), in het eigen boekhoudpakket of bij de externe administrateur;
  • fiscaal of juridisch relevante correspondentie (inkomende en uitgaande brieven);
  • overige basisgegevens, zoals opdrachten, bestellingen, kasrollen, planning, gegevens over gebruikte materialen, gewerkte uren en uitvoering van werkzaamheden;
  • de jaarrekening met de balans en de winst- en verliesrekening;
  • de agenda van de ondernemer, bijvoorbeeld ter onderbouwing van het aantal gewerkte uren of gedeclareerde zakendiners;
  • zakelijk gegevens op computers – inclusief zakcomputers (pda’s) – zoals e-mails en elektronische agenda.

Oók offertes bewaren

Hoeveel offertes die u maakt, leiden uiteindelijk niet tot een ‘deal’? Uit teleurstelling zult u aanbiedingen die niks opleveren wellicht direct in de – digitale – prullenbak deponeren, maar dat is niet echt handig. De fiscus wil namelijk dat u offertes waar geen opdrachten uit voortkomen, óók bewaart. Zo wordt het lijstje met zaken die u in uw administratie moet bewaren, nog langer. En houd dan gelijk maar de offertes die wél omzet opleverden achter de hand, want de Belastingdienst gaat ervan uit dat u ‘alles wat u vastlegt’ bewaard.